KVASENÁ ZELENINA (PICKLES) – pre zdravie i osvieženie

 

Nakladaná a prírodne kvasená zelenina je starobylý spôsob uchovávania zeleniny, používaný takmer na celom svete. Je jedným z dôležitých prvkov zdravej a prirodzenej výživy hlavne pre svoj nezastupiteľný obsah enzýmov, minerálnych látok a vitamínov. Kvasená zelenina je výborná v každom ročnom období.

Suroviny na prípravu krátkodobo kvasenej zeleniny:

 

½ hlávky kapusty  

4 mrkve

1 cibuľa

 

Uvedenú zeleninu použijeme v  pomere  3 : 2 : 1.

 

Na 1 kg zmesi pridáme 1 ČL morskej soli.  Môžeme ochutiť rascou a pretlačeným cesnakom.

 

Postup:

 

                                           

 

Zeleninu očistíme, umyjeme, nastrúhame na strúhadle. Osolíme, ochutíme, dobre premiešame, aby zelenina pustila šťavu. Naplníme do 3-litrových sklených pohárov. Do pohára vložíme litrovú fľašu s vodou, ktorou zeleninu zatlačíme. Tlak je potrebný na to, aby nastalo tzv. mliečno-kyslé kvasenie (bez prítomnosti cukru). Necháme kvasiť 3 – 4 dni na teplejšom mieste. Veľké teplo

Vykvasenú zeleninu preložíme do menších zaváracích šrobovacích pohárov a skladujeme na chladnom mieste.

Kvasenú zeleninu môžeme pripraviť z rôznych druhov zeleniny, najčastejšie sa pripravuje z hlávkovej kapusty, mrkvy, cibule. V recepte na obrázku sme pridali aj trochu tekvice Hokkaido a cviklu.

Na prípravu môžeme použiť aj špeciálne kameninové alebo špeciálne sklené nádoby. Úplne postačujúce sú aj veľké sklené poháre a fľaše naplnené vodou.

 

Kvasená zelenina je vhodná na prípravu obloženia k hlavnému jedlu, na prípravu polievok (kapustová kyslá, „Kyselo“) i na prípravu hlavných jedál (Segedínsky guláš, kapustové strapačky), príloh (dusená kyslá kapusta), ako aj rôznych zeleninových šalátov.